Vize 2020

31. května 2006 v 16:52 | Jay |  Média
Dnes zveřejnila Nadace Penta vítěze soutěže prognostických esejů "VIZE 2020". Měl jsem také jedno želízko v ohni, konkrétně v tématu "Zábava 2020".

Samozřejmě jsem vyhrál ... nic jsem prostě nevyhrál:-)
Ovšem velmi mne potěšil fakt, že mé myšlenky se zase tolik neliší od těch ve vítězné eseji (až na jistý rozdíl v úrovni zpracování a hlubšímu vhledu vítěze), takže jsem se sebou spokojen. A aby má esej nezapadla v prachu dějin, můžete se na ní mrknout:

ZÁBAVA 2020

Uživatel zapne svou domácí zábavní konzole. Ozve se příjemný syntetizovaný hlas: "Přeji příjemný páteční večer. Budete si přát napínavý thriller z prostředí zpravodajských služeb, jako pokaždé touto dobou? Pokud si budete chtít poslechnout zajímavou hudbu, objevila jsem nové skladby, které by se vám mohly líbit. V Matchmakeru si můžete prohlédnout nový profil, který odpovídá vašim preferencím."
Běžný páteční večer roku 2020 se nám dnes může jevit jako scéna ze sci-fi románu. Ovšem kostky jsou již vrženy a technologie umožňující takovýto vývoj zábavy jsou již v pokročilé fázi vývoje.

Konvergence

Během posledních třiceti let se zlevnil přenos velkých objemů dat na nepatrný zlomek původních hodnot. Cena za zpracování informací klesla asi stotisícíkrát, cena za jejich uskladnění již prakticky přestává hrát úlohu (1, s. 37). Spolu s digitalizací, která dobývá poslední bašty analogové technologie - televizi a rádio - nastává vhodná konstelace pro konvergenci dosud oddělených sektorů telekomunikace, zábavy, nakupování a informačních služeb.
Umožnit přehrávání různých obsahů na různých přístrojích se zdá být klíčem k budoucnosti. Příkladem může být společnost Red Bee Media, která spustila systém Bee Hive, určený pro zpracování obsahů pro větší množství přístrojů jako jsou mobilní telefony nebo iPody. Nejde ovšem pouze o re-formátování záznamů ale i dodatkové služby jako vícejazyčné titulky nebo interaktivní služby typu TV on demand a EPG (electronic programme guide).
Vedle poskytovatelů obsahu stojí výrobci přístrojů. Snaží se dodávat na trh multimediální výrobky: již zmiňovaný iPod od firmy Apple, Xbox 360 od Microsoftu, PlayStation od Sony. MP3 přehrávač přehrává video, mobilní telefon přehrává MP3 soubory, herní konzole dovoluje shlédnout film na DVD.

Zábava on demand

V letech 1994-1996 spustila společnost Time Warner projekt Full Service Network, zahrnující video on demand, videohry a online shopping. Jednalo se o první zkoušku takového systému. Bylo k němu připojeno 4000 domácností z města Orlando na Floridě, ale výsledkem bylo zklamání; účastníci si objednali jeden film za tři měsíce a nejčastěji objednávali pizzu (2, s. 342).
Před deseti lety nebyli uživatelé na koncept on demand připraveni, stejně tak jako na systém konvergující zábavu s nakupováním. Změnu v přístupu však přineslo masové rozšíření internetu, který služby propojuje naprosto organicky: stahování souborů, vyhledávání informací, nakupování, komunikace.
Dnes již je zábava on demand považována za hlavní směr vývoje v zábavním průmyslu. Poskytovatelé obsahu jsou si vědomi faktu, že vysílají "naslepo" - zákazníka zajímá více obsah, který si bude moci vybrat, než ten, který mu byl vybrán. Masmédia (všichni přijímají totéž v tutéž dobu) budou nahrazována osobními kanály.

Jeden přístroj, jeden kanál

Hitem zábavního průmyslu v roce 2020 nebude nějaké nové médium, ale platforma, která sjednotí všechna média v jedno. Tato platforma bude efektivní, snadno ovladatelná a široce dostupná. Na trhu zvítězí ten, kdo dokáže konvergovat vstupy a uživateli na výstupu nabídnout na míru vytvořený mix všech médií, zábavy i zpravodajství. S masovým rozšířením tohoto řešení přijdou zisky.
Konkurence mezi dodavateli se nebude odehrávat na poli jednotlivých kanálů. Veškerý obsah bude směřovat do jednoho bodu - a zároveň do žádného. Konečná skladba tohoto obsahu totiž bude vytvářena až u koncového uživatele, na jeho přijímači.
Lidé nebudou muset platit za více technologicky vyspělých přístrojů, aby naplnili svou vizi o dokonalé zábavě - bude jim stačit jeden centrální "hub" s periferiemi. Tato konzole bude jádrem digitální domácnosti[1] a bude komunikovat i s přenosnými přístroji. Přístroje sjednocené na jedné platformě budou vzájemně kompatibilní.
Cena standardní konzole bude ležet někde mezi dnešním televizorem a počítačem. Všechny konzole budou propojeny přes internet, jehož kapacita bude dostačující pro přenos velkého množství dat, které budou aplikace vyžadovat.

Jsi pán své zábavy

Uživatel tedy nebude přepínat mezi nabídkami jednotlivých kanálů. Bude si moci personalizovat svou konzole, která bude vybírat z mnoha služeb: TV on demand, audio on demand, interaktivní služby jako je seznamka, chat, hry. Vzhledem k potenciálu automatického překladu a titulkování bude moci sledovat i pořady, jejichž jazykem nevládne. I zpravodajství bude poskládáno podle preferencí, k důležitým událostem přibudou i zprávy z oblastí lidské činnosti, které uživatele zajímají.

Víme o tobě vše

Nestráví uživatel veškerý čas personalizací své zábavy? Ne - po vyladění osobních preferencí už bude přístroj rozhodovat za svého pána.
Dodavatel obsahu tak bude mít k dispozici podrobný profil příjemce. To bude zlatý důl pro reklamní využití tohoto konvergovaného média. Naznačuje to také dvě větve způsobu placení. Uživatel si službu zaplatí a bude vystaven pouze tomu typu obchodních sdělení, které si vyžádá. Nebo bude službu využívat zdarma, s tím, že bude vystaven kontextové reklamě. Ta však nebude tolik obtěžovat, protože bude útočit hlavně v teritoriu uživatelových preferencí. Samozřejmostí bude možnost inzerovaný produkt přímo zakoupit.

Lidský faktor

Lidé neustále oddalují zakotvení v pevných partnerských svazcích a v rodině. Bude přibývat "singles", lidí okolo třicítky, kteří budou bydlet v menších bytech a budou se snažit užít si života. Zábava pro ně bude jednou z priorit a budou tedy ochotni si za ni připlatit.
Na druhou stranu se ale tato high-tech zábava nebude zaměřovat pouze na mladé lidi. Lidé starší třiceti let totiž budou také odkojení technologiemi a bariéra nedůvěry k technologiím starší generace, jak ji známe dnes, padne. Svou roli sehraje i zjednodušení ovládání přístrojů, jako pravděpodobné se jeví například přirozená komunikace uživatele a stroje pomocí hlasu.
Konzumenti zábavy budou celkově daleko náročnější a vybíravější. Budou vyžadovat perfektní služby. Vzhledem k vysoce konkurenčnímu prostředí[2] na poli dodavatelů obsahu se však takových služeb pravděpodobně dočkají.

Literatura

1. MUSIL, J. Elektronická média v informační společnosti . Praha : Votobia, 2003. ISBN 80-7220-157-3.
2. PROKOP, D. Boj o média . Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.
3. Anonym. Red Bee Media: Red Bee Media takes the hassle out of new platforms [online]. M2 Presswire. Coventry: Apr 3, 2006. Dostupné na WWW: http://proquest.umi.com/pqdweb?did=1014252911&sid=1&Fmt=3&clientId=45145&RQT=309&VName=PQD
4. DUDLEY, B. Sony Fighting to Keep Home Entertainment Title[online]. The Seattle Times
01/06/06 7:53 AM PT. Dostupné na WWW: http://www.technewsworld.com/story/48159.html
5. ČEPICKÝ, M. Digitální bydlení se brzy stane realitou . Hospodářské noviny 6. 4. 2006

[1] Tento koncept v sobě zahrnuje biometrické zařízení místo klíče od dveří, automatické řízení osvětlení, inteligentní bílou techniku nebo senzory kontrolující zda jsou v dětském pokoji uklizeny hračky (5).
[2] Dodavatelé obsahu si sice budou konkurovat v boji o jednotlivého zákazníka, pravděpodobně však budou majetkově propojeni. Konvergence v mediální a zábavní sféře probíhá i v rovině ekonomické již od druhé poloviny devadesátých let (1, s. 14).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Thor Calystern Thor Calystern | E-mail | Web | 1. června 2006 v 10:39 | Reagovat

Jay: můžu mrsknout odkaz na tenhle tvůj článek na mý sajtny? Přijde mi zajímavej, třeba si to přečte víc lidí...

2 jay jay | 1. června 2006 v 17:37 | Reagovat

thor: urcite,jak chces! diky

3 Thor Calystern Thor Calystern | E-mail | Web | 2. června 2006 v 3:09 | Reagovat

ok, mrsknul sem to tam...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama